Ås, deel 2

Wat gaat de tijd snel zeg. Ik ben alweer twee weken in Norrwegen; nog maar één week om mijn korte wetenschappelijke missie af te ronden. Gelukkig heb ik in die twee weken al heel wat gedaan. Ten eerste heb ik mijn beide case studies bezocht. Twee volkstuinen, de ene in een gentrificerende wijk niet ver van het centrum van Oslo, de ander in Oslo Oost, waar veel sociale huurwoningen zijn en bijna 50% van de inwoners immigrant is. Bij beide tuinen had ik voor vertrek een online enquête uitgezet, en met hulp van mijn contactpersonen emails gestuurd naar de tuinders.

IMG_2080

In het geval van Geitmyra, de volkstuin nabij het centrum, leidde dat al snel tot 36 respondenten. Ook vond ik via de enquête respondenten voor interviews. Ik heb ondertussen vier tuinders geïnterviewd, en heb nog twee gesprekken gepland staan. Gaat voorspoedig dus!

IMG_2078

Bij de andere tuin, Nedre Stovner, gaat het wat minder makkelijk, al ligt dat niet aan de hulpvaardigheid van de mensen. Veel tuinders hebben geen emailadres dus de online enquête leverde niet zoveel op. Mijn contactpersoon had al wel papieren versies uitgedeeld en toen ik vorige week langskwam kon ik daar een aantal van ophalen (wat een service!), al is het aantal ingevulde enquêtes nog relatief laag. Het invullen is voor sommige mensen best moeilijk, en ze vinden het veel vragen.

IMG_2094

Het is bovendien lastig dat niet iedereen Noors spreekt. Omdat veel mensen ook geen Engels spreken, is het moeilijk respondenten voor de interviews te vinden. Gelukkig heb ik hulp gekregen van informele vertalers, zodat ik samen met mensen enquêtes heb ingevuld, waardoor dat een soort interviews werden. Aankomende week ga ik nog maar eens naar de tuin om meer mensen te proberen te spreken.

IMG_2112Overigens ga ik waarschijnlijk geen vergelijking maken tussen de twee tuinen, maar de antwoorden samenvoegen; Geitmyra kent ook een groep immigranten, maar die lijken niet op de enquête gereageerd te hebben. Ik heb ze ook niet in de interviews gesproken. Dit is nu juist de groep die ik op Nedre Stovner bereik, dus samen kunnen ze wellicht iets vertellen over volkstuinen in Oslo in het algemeen.

Bilder 2014 305

Hoewel de volkstuinen in Oslo vergelijkbaar zijn met die in Nederland zien ze er wel een beetje anders uit. In Nederland zijn de tuintjes vaak afgescheiden met heggen of hekken. In Oslo zijn de plotjes minder duidelijk gescheiden, vaak alleen met een touwtje, of een loopplank. Bovendien zijn de looppaden van gras en zie je veel minder strak aangelegde tuintjes. Het geeft de tuin een weelderige uitstraling. Interessant is ook dat Noorwegen twee soorten volkstuinen kent; parsellhagen en kolonihagen. Het verschil is dat tuinders op parsellhagen geen hutjes of huisjes mogen plaatsen (ze hebben soms wel partytenten), terwijl tuinders dat op kolonihagen wel mogen.

IMAG0828

In de tweede week van mijn tijd hier kwam mijn gezin langs, erg gezellig! Na het werk en in het weekend konden we de toerist uithangen. Overdag vermaakten ze zichzelf. Ook zijn ze een keer mee geweest naar de tuin, toen ik interviews ging doen. Gelukkig bood de tuin voor hen ook wel wat vermaak, kijk maar naar bovenstaande foto 😉

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

