Lekker laten gisten

Nu ik ben bekomen van de eerste schrik dat het einde van mijn promotie in zicht komt, denk ik veel na over de hoofdstukken die ik nog moet schrijven. Ik heb vorige week een eerste versie van mijn laatste artikel bij mijn begeleiders ingeleverd en daardoor had ik ruimte om over de rest van het proefschrift na te denken – zowel tijd om er aan te werken als plek in mijn hoofd. Momenteel ben ik vooral nog heel veel aan het lezen, vooral boeken over onderzoeksmethoden. Ik denk na over het theoretische perspectief en de methodologie waarin ik mijn methoden plaats en probeer begrippen als ontologie en epistemologie te doorgronden. Als ik iets lees dat ik interessant of nuttig vind, schrijf ik het in een document. Ik heb nu verschillende documenten met lukraak geplakte stukken tekst, en de chaos wordt elke dag een beetje groter. Het klinkt misschien raar maar voor mij werkt dat. Ik laat alles een beetje gisten en rommelen in mijn hoofd, tot ik het gevoel heb dat ik zoveel heb gelezen dat ik orde in de chaos moet scheppen omdat ik het anders nooit meer kan ontwarren. Dat punt is niet ver meer.

Gelukkig ontvang ik ook hulp van geinteresseerde buitenstaanders. Vorige week was ik op twee bijeenkomsten om over mijn onderzoek te vertellen. Mensen vragen dan al vrij snel wat mijn belangrijkste bevindingen zijn. Ehhh…. Tja….Ik denk…. Die vraag zet me dus aan het denken. Niet alleen omdat ik gedwongen word een enigszins helder antwoord te formuleren, maar ook omdat mensen vervolgvragen stellen of opmerkingen maken waar ik zelf niet aan had gedacht. Zo ontstaat er steeds meer focus in de kluwen in mijn hoofd. Overigens zat ik bij één van die bijeenkomsten vorige week (zie hier een verslag van die dag) in een panel. Ik moest reageren op opmerkingen uit de zaal; een mooie oefening voor de verdediging!

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

